wtorek, 18 grudnia 2012

Uwaga językowa

Prowadzę blog i za każdym razem jak chcę napisać nowy post to klikam ikonki Wyświetl bloga, napisz nowego posta. Czytam i się oględnie mówiąc denerwuję. Gdyż w naszym polskim języku forma biernika rodzaju męskonieżywotnego jest równa mianownikowi. Nie słyszałem w tym wypadku o jakimś wyjątkowym traktowaniu blogu czy postu. Może Rada Języka Polskiego wydała jakieś orzeczenie w tej sprawie, ja nic takiego na ich stronie nie znalazłem. Więc piszę blog, czytam post, sprzedaję stół, ale za to sprzedaję psa, strzygę barana. Dopóki formy bloga, posta itp. funkcjonują w języku potocznym jest ok, ale jak już wchodzą do blogger.com coraz mniej mi się to podoba. Może mi ktoś zarzucić, że się czepiam, wszak większość czyta bloga i pisze SMSa. Dobra, ale popatrzmy na to z innej strony. Idę o zakład, że każdego z P.T. czytelników razi forma "sprzedaję stoła" lub "piszę lista"  (przypomina język Ferdynanda Kiepskiego). Stół tym się różni od psa, że jest NIEŻYWY, blog też nie jest żywy, żadną miarą, podobnie SMS i post. Hamburger już można dyskutować (wszak jem hamburgera), pewnie kiedyś był żywy (mam nadzieję;). Może zamiast iść na łatwiznę, postarajmy się zadbać nawet w mowie o używanie poprawnych form biernika rodzaju męskonieżywotnego.

5 komentarzy:

  1. Mam telefon, używam telefonu.
    Mam laptop, używam laptopa.
    Za to nie oglądam telewizora.
    Mam smartfona...

    (Tak, przyszłam się chwalić swoim stanem posiadania i stosunkiem do niektórych mediów ;)).




    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładnie, chociaż wydaje mi się, że poprawniej jednak mieć smartfon nie smartfona :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aż mię dreszcz odrazy przeszedł, gdym przeczytała: "Wyświetl bloga, napisz nowego posta."!

    OdpowiedzUsuń
  4. Atoli tańczy się poloneza. Można go też kupić. A żywe nie są. Rodzaj w polszczyźnie nie jest taki oczywisty. Gramatycy uwielbiają podawać biernik: „widzę trupa”, który to rzeczownik ma rodzaj męskożywotny, choć poza Walking Dead itp. śladu życia w nim nie ma.

    OdpowiedzUsuń